اختلال شخصیت و سطوح مختلف آن در مقیاس سطح عملکرد روانشناختی

اختلال شخصیت

اختلال شخصیت و مقیاس سطوح عملکرد روان شناختی:

درمانگران می توانند از مقیاس سطح عملکرد روانشناختی LPFS استفاده کنند. به عنوان سنجشی عینی برای مشخص کردن سریع و دقیق وجود اختلال شخصیت در افراد. این مقیاس 4 مولفه عملکرد شخصیت (هویت، همدلی، خود جهت دهی، صمیمیت) را ارزیابی میکند. اختلال در این 4 مولفه دارای رتبه بندی پنج درجه ای است. که از عدم اختلال تا اختلال بسیار شدید گسترده شده است.

عدم اختلال شخصیت:

این افراد در تمام حوزه های زندگی عملکرد مطلوبی دارند. آنها احساس انسجام یافته ای از خود و جهان دارند. زندگی عاطفی عمدتاً مثبت و مناسبی را تجربه می کنند. هدفمند و دارای توانایی کارکرد مولد در جامعه هستند.به راحتی با دیگران همدردی مبکنند. آنها می توانند روابط متقابل رضایت بخشی داشته باشند.

اختلال شخصیت خفیف:

این افراد حس نسبتاً سالمی از خود و جهان دارند. و در مواجهه با هیجان های شدید یا پریشانی روانی حس نه چندان واضحی از مرزهای شخصی دارند. آنها ممکن است بیش از هدفمند و یا بی هدف باشند. و یا استاندارد های شخصی تا حدی غیر واقعی داشته بانشد. در درک و ارزش گذاشتن به دیدگاههای دیگران، دچار مشکل هستند. آنها می توانند روابط صمیمی برقرار کنند. اما ممکن است توانایی محدودی در احترام به دیگران و همکاری با آنها داشته باشند.

اختلال متوسط:

فرد در مورد خود و جهان حس به خطر افتادن، دارد.در حفظ مرزها مشکلاتی دارد. آنها خود را معمولاً بالا یا پایین ارزیابی میکنند. در تنظیم هیجانی مشکل دارند.تهدید شدن عزت نفس آنها میتواند هیجانات شدید مثل خشم یا شرم را در آنها به وجود آورد. اهدافشان بیشتر برای کسب تأیید بیرونی و محدود است. آنها روابط سطحی دارند که همیشه دو جانبه نیست.

اختلال شدید:

شخص احساس ضعیفی از خود دارند. آنها طیفی از خود بیزاری تا خود بزرگبینی را دارند. مشکلات قابل توجهی در در تنظیم هیجان دارند. حس خودمختاری ضعیفی دارند و فقدان هویت و پوچی را تجربه می کنند. مرزهای آنها سخت و محکم و یا بسیار ضعیف است. آنها در رسیدن به اهداف شخصی مشکل دارند. محدودیت در انعکاس تجارب و همدردی دارند و روابطشان ابزاری و ناپایدار است.

اختلال بسیار شدید:

حس تضعیف شدگی، بیهودگی، بهم ریختگی نسبت به خود دارند. گرایش به هیجانهای منفی و کنترل نشده دارند. ظرفیت بسیار محدودی برای همدلی دارند. دیدگاههای جایگزین را نمیتوانند در نظر بگیرند یا آنها را تهدید کننده می دانند. آنها فاقد سازگاری و مشارکت بین فردی هستند.

 

برگرفته شده از : تشخیص و درمان اختلالات شخصیت بر اساسDSM-5

نویسنده: لن اسپری

مترجم: آرزو شمالی اسکویی

رفتن به : تماس با ما _ محصولات

دیگر مقالات

مکانیسم دفاعی
دسته‌بندی نشده

مکانیسم دفاعی و تست سبک های دفاعی چیست؟

مکانیسم دفاعی چیست؟ زمانی که قوانین اجتماعی و اخلاقی و بسیاری از عوامل درونی و بیرونی برای تحقق خواسته‌هایمان مانع ایجاد می‌کنند. یک منازعه درونی