شخصیت ضداجتماعی ، مرزی و نمایشی چگونه به هم مرتبط می شوند؟

شخصیت ضداجتماعی

چگونه شخصیت ضداجتماعی ، شخصیت مرزی و شخصیت نمایشی به هم مرتبط می شوند؟

به دست آوردن سودی که حق خود نمیدانیم. یکی از دلایلی است که به چرب زبانی و فریب روی می آوریم. شخصیت نمایشی مهربان، که به دنبال سود مادی نیست. بلکه به دنبال کسب توجه و رواببط عاطفی است. و هم زمان رگه هایی از شخصیت ضداجتماعی و مرزی را دارد. ممکن است به چرب زبانی و فریب دست بزنند. رابطه ی بین این سه شخصیت چگونه توجیه میشود؟

بچه  ای که در کودکی مورد محبت و توجه پدر و مادر نبوده است. و حتی مورد خشونت از سمت هردو قرار گرفته است. درک نمیکند که والدین مشکل دارند. بلکه حود را بی ارزش و نالایق تجسم میکند. او تصور میکند که استحقاق دریافت توجه و عشق را ندارد. اما در کنار این تصور، او  نیازمند این توجه و محبت است. پس مکانیسم دفاعی که برای پوشاندن ترس عمیق خود از تنهایی و ادامه ی بقا، می یابد، چاپلوسی و چرب زبانی است. او برای والدین چرب زبانی میکند. او در فکر خود آنها را فریب می دهد تا به او محبت کنند.

همین روند و سبک دفاعی، در بزرگسالی ادامه پیدا میکند. او در رابطه با جنس مخالف خود را مستحق توجه و عشق نمی داند. بلکه باید با چرب زبانی، فرد مقابل را فریب دهد تا به او توجه کند. گاهی در این مسیر  او حتی راه را برای سوءاستفاده فرد مقابل و افراد جامعه باز میگذارد. به امید اینکه نقدا فرصت سوءاستفاده را به دیگران بدهد تا بتواند بعدا نسیه سوءاستفاده و فریب دیگران را اعمال کند. و توجه و عشقی را که استحقاقش را ندارد ولی نیاز دارد دریافت کند.

راهکار درمانی ارتباط شخصیت ضداجتماعی و نمایشی و مرزی:

و اینگونه است که رگه های شخصیت ضد اجتماعی در این فرد شکل میگیرد و فریب استراتژی اصلی زندگی می شود. در حالی که سود مالی نمیبرد. البته ادامه ی این روند میتواند منجر به وسوسه ی کسب سود مادی هم بشود.
با این همه، فرد باید در بزرگسالی و با کمک روانشناس، درک کند که حق او برخورداری از محبت والدین بوده و اگر والدین از او دریغ کرده اند آنها مشکل داشته اند نه اینکه او ذاتا بی ارزش و نا لایق است و حالا باید با فریب و چاپلوسی عشق و محبت را بدست بیاورد.
درمان چنین فردی با افزایش ابراز وجود و بیان شفاف اتتظاراتش از هر رابطه ای صورت میپذیرد اگر فرد مقابل این انتظاراتورا پذیرفت پس حق من است و نیازی به فریب نیست. اما اگر فرد مقابل این انتظارات را نپذیرفت پس یا حق با من نیست یا اینکه این فرد مناسب رابطه نیست. از این طریق و با تجسم صفات دلخواه و ایده آل در وجود خود کم کم هویت هم شکل میگیرد و بی ثباتی و بی هویتی اختلال شخصیت مرزی نیز کاهش میابد.
“دکتر فرزانه پیرمرادی”
دکتری تخصصی روانشناسی
تلفن تماس:
09129685845
02632265831
02632284403
اینستاگرام:
@dr.farzaneh.pirmoradi

دیگر مقالات

مکانیسم دفاعی
دسته‌بندی نشده

مکانیسم دفاعی و تست سبک های دفاعی چیست؟

مکانیسم دفاعی چیست؟ زمانی که قوانین اجتماعی و اخلاقی و بسیاری از عوامل درونی و بیرونی برای تحقق خواسته‌هایمان مانع ایجاد می‌کنند. یک منازعه درونی