زوج درمانی هیجان مدار بر اساس نظریه ی سوزان جانسون و گرینبرگ

زوج درمانی هیجان مدارزوج درمانی هیجان مدار یا EFT (emotional foucos therapy)

زوج درمانی هیجان مدار بر اساس نظریه ی سوزان جانسون و گرینبرگ، درمانی متمرکز بر احساسات است. که این احساسات، محرکه ی اساسی زندگی انسان هستند. چهار احساس پایه وجود دارد: ترس، خشم، غم و شادی.

درمان هیجان مدار دارای 10 تا 12 جلسه می باشد. که تغییرات باید در جلسه درمان ایجاد شوند و به ندرت تکالیف برای خانه داده میشود.

هدف EFT ایجاد یک پیوند امن است که این پیوند و دلبستگی امن،می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. در این روش درمانی، درمانگر باید از زبان مراجع صحبت کند نه زبان تخصصی خود. و باید احساسات فرد را بازتاب دهد: ” برای تو چه شکلی می تواند باشد؟”

درمانگر برای اعتبار دادن به موضوعات، حال و اکنون فرد، میتواند از گذشته ی شخص، استفاده کند. این درمان بر پایه ی روابط استوار است. بنابراین در درمان، زوجین باید تماس داشته باشند و صورت یکدیگر را ببینند. درمانگر نیز باید با احتیاط با آنها تماس داشته باشد و در نزدیک آنها بنشیند و چیزی ما بین آنها نباشد. او باید به هر دو، زن و شوهر، اعتبار بدهد و نباید این احساس را که طرف یکی از زوجین را گرفته است، ایجاد کند.

3 مرحله ی زوج درمانی هیجان مدار:

زوج  درمانی هیجان مدار، دارای سه مرحله ی: تضعیف، حرکت در ورای تضعیف و تغییرات می باشد.

الف- تضعیف و تشنج زدایی: شناسایی الگوی منفی و چرخه ای که زوجین در آن گیر افتاده اند و  تضعیف آن است. هیجانات زوجین را در این مرحله درک کرده و دل بستگی را به صورت غیر مستقیم آموزش می دهیم.

ب- حرکت در ورای تضعیف: باید به کشف و بیان احساساتی که زیر بنای الگوی منفی هستند و کمتر بیان میشوند، پرداخت.

ج- تغییرات: در بیان هیجان ها باید تغییر ایجاد شود. این تغییرات ایجاد شده باید تحکیم یابند.

ترس از دلبستگی در زناشویی، موجب جنگ قدرت می شود. و این مسأله از این نظر مهم است که جنگ قدرت باعث از بین رفتن زندگی زناشویی می شود. سه چیز که مسبب، رقص مخرب و جنگ قدرت زوجین میشوند. تنهایی، احساس نزدیک نبودن به هم و مورد انتقاد قرار گرفتن است.

در درمان EFT در مورد اینکه چه کسی شروع کننده ی بحث بوده است و یا چه کسی سرزنش گر است، صحبت نمی شود. بلکه درمانگر باید دل بستگی ها و آرزوها و نیازهای مراجع را منعکس کند. او باید خوب به حرفهای مراجع گوش دهد و به آنها اعتبار دهد و گاهی نیز حق را به مراجع بدهد. او از طریق اعتبار دادن و انعکاس احساسات شخصی مراجع، او را در زمان حال باید نگه دارد. درمانگر باید روند درمان را عادی سازی کند و همچنین به مراجع بگوید شما حق دارید که گیر افتاده اید، ولی خود شما باید این مشکل را حل کنید.

خطر واقعی برای زوجین، در واقع از دست دادن ارتباط است. پس اگر بتوان در این روش درمانی، در هنگام ترس و اضطراب، امنیت و مراقبت را ایجاد کرد، میتوان هرچیزی را درست کرد.

قالب گیری مجدد

یکی از روش هایی که در این شیوه ی درمان زیادد استفاده می شود، قالب گیری مجدد است. به عنوان مثال:

شوهر در مقابل اعتراض همسر خود سکوت میکند و همسر فکر می کند چون او را دوست ندارد، سکوت کرده است و این باعث عصبانیت او می شود. در قالب گیری مجدد اینگونه است که: شوهر در مقابل اعتراض همسر احساس نا امیدی می کند. و چون نمی داند چه باید بکند،سکوت می کند. همسر هم چون مشتاق ابراز احساسات همسر خود است و آن را دریافت نمی کند، عصبانی می شود.

در اغلب موارد، مقصود فرد از بیان مشکل خود، به دست آوردن راه حل نیست. بلکه خواهان ابراز احساسات و هیجان متقابل از جانب همسر است.

آیتم عمل فوری

مغز تحتانی انسان دارای آیتم عمل فوری است.که شیوه ی آن تسلیم، گریز و ستیز است. ما میتوانیم یاد بگیریم فوری عمل نکنیم و با توجه  به احساسات زیر بنایی در مورد آنها صحبت کنیم.

ترس و دلبستگی در درمان هیجان مدار مسأله ی مرگ و زندگی است که اگر درمانگر نقشه ای برای برخورد با مراجع نداشته باشد، زوجین را مستأصل میکند.

پیوند بزرگسالی بر اساس نظریه ی دلبستگی استوار است. یعنی اگر در سنین کودکی، دلبستگی ایمنی با مادر ایجاد شده باشد، میتواندباعث دل بستگی امن در زناشویی شود. ما نیاز به تصویر دل بستگی به همسر داریم. اگر این تصویر را پیدا نکنیم، بخشی از مغز ما انگار دچار درد می شود. که باعث واکنش نشان دادن با عصبانیت می شود. در مقابل، در دسترس بودن، هیجانی بودن و پاسخگو بودن، احساس اعتماد و امنیت و پیوند را در فرد ایجاد می کند. که باعث دل بستگی ایمن می شود، که این دلبستگی فرد را قوی تر، خودمختار تر و مستقل تر می کند.

یکی از نیازهای لازم برای ارسال علائم دلبستگی در افراد، گشودگی هیجانی است.

در انتها باید یادآور شد که، اگر EFT جوابگو باشد، دیگر عود مشکل را نخواهیم داشت. همچنین باید دانست که این درمان برای زوج های خشن کاربرد نخواهد داشت.

 

رفتن به تماس با مامحصولات

دیگر مقالات

مکانیسم دفاعی
دسته‌بندی نشده

مکانیسم دفاعی و تست سبک های دفاعی چیست؟

مکانیسم دفاعی چیست؟ زمانی که قوانین اجتماعی و اخلاقی و بسیاری از عوامل درونی و بیرونی برای تحقق خواسته‌هایمان مانع ایجاد می‌کنند. یک منازعه درونی